04 December 2013

Vechea garda si internetul

Ne-am conectat parintii la tehnologie cu succes.
Si taica-meu si soacra-mea sunt mandri posesori de laptop, internet si telefon mobil. Taica-meu s-a descurcat singur, cu oarecare sughituri pe traseu (ca atunci cand si-a instalat vreo 4 programe antivirus si ajunsesera de se blocau unul pe altul), soacra abia incepe, timid.

Jen m-a intrebat mai demult daca nu stiu pe careva caruia i-ar folosi un laptop fara baterie. Adica sa il tina in priza. Si atunci soacra mea a pasit in mareata lume a internetului. I-am luat un stick, i-am facut cont de Skype, FB, YM. Apoi am incercat sa-i explic miracolul Google, acest oracol modern.

"- Scrii aici ce vrei sa stii si iti gaseste.
- Orice?
- Orice.
- Absolut orice?
- Absolut orice", intaresc eu, completand in gand "numarul lui avogadro, cat e lira sterlina, poze cu arborele de cauciuc, istoria religiilor, reincarcare cosmote, orice"
- Hm, zise soacra. Apoi, sub ochii mei, s-a desfasurat prima sa interactiune cu internetul si prima sa intrebare adresata acestui vast ocean de cunostinte a fost....
- Ia vezi, cati ani are Angela Similea?"


De unde credeam ca soacra-mea va plana in zbor asupra oceanului am realizat ca de fapt primul impuls natural e doar sa cauti din aproape in aproape informatii despre chestii care-ti plac sau care-ti sunt necesare. Prin urmare, are pe desktop niste shortcuts utile: vreo doua siteuri cu retete, calendarul ortodox, vreo doua ziare de cancan, wikipedia si skype. Ah, si Facebook, fireste. Nu prea comenteaza, nici nu stie exact sa dea like. Dar eu stiu ca e acolo. Watching. Judging. Seeing. Knowing.

Tata a scotocit pana a nimerit toate siteurile pe care le-as vrea transformate in ceva palpabil si inflamabil numai ca sa le pot da foc, cu bio energii, cristale, tampenii, diversi vraci pozati cu un stetoscop de gat si multe alte balarii.

Tata a nimerit si in capcana cu miere a teleshoppingului. Apuse sunt vremurile in care un promoter prizarit clantanea in usa despre cele 15 seturi de cutite care taie papuci si tabla (pentru ca nu-i asa, fix astea sunt obiectele pe care le taiem cel mai des in gospodarie) - acum apare de obicei o promoterita țâțoasă care iti trancaneste pe internet sau la tv despre aceleasi 15 cutite, sau despre aparatul de masaj care indeparteaza celule moarte, celulita, migrene si continut de portofele.  Daca ar sti engleza i-as recomanda platforma de discutii TED dar din pacate shakespeariana lui taica-meu fluctueaza undeva pe la "uan ciu fri".

Parintii vostri cum se descurca cu internetul? Eu personal incurajez pe absolut oricine sa se dea pe net. Ii ajuta enorm sa poata sa va si vada zilnic, nu doar sa va auda la telefon, sa caute stiri - si de ce nu, cancanuri - despre un Hrusca sau o Similea sau mai stii, un Rolling Stone, sa mai gaseasca si alte retete decat alea din sandamarin, sa afle, sa intrebe, sa cunoasca.


Post Scriptum: Soacra-mea inca n-a reusit sa isi incarce cartela de pe net. Ideea noastra fusese sa o ajutam sa nu se mai plimbe atata prin oras, si macar facturile, reincarcarea Cosmote, internetul si de ce nu, ceva de pe net de cumparat sa si le achite. Totusi, coada e sfanta pentru soacra-mea, coada. socializatul la coada si chitanta pe hartie. Taica-meu in schimb isi reincarca cartela, isi plateste angaralele pe internet fara sa clipeasca. Uneori mi-e groaza sa ma intreb ce dumnezeu mai cumpara de pe internet in afara de minute in retea si seturi de 15 cutite. Hai mai bine sa nu aflam.

10 comments:

  1. Si mama se da pe net dar de multi ani. Citeste presa, sta pe mess cu matusa-mea din Italia, ne urmareste pe facebook. Odata a stat si a puricat facebookul pana a gasit o groaza de rubedenii de care eu uitasem ca exista. Ea stia ce fac toti :-D Ea lucreaza si la serviciu la calculator deci banuiesc ca ii vine oarecum mai usor. Imi imaginez ca stii filmuletul ala cu fata galbena care zambeste, nu?

    ReplyDelete
  2. Iubesc scurt metrajul acela si singura scena care ma deranjeaza e infinit de detaliata cacare pe care o trage personajul masculin pe undeva prin debutul filmului. Parca pute pana la mine.

    ReplyDelete
  3. Taica-miu e de mult in the business, din anii "90 avea calculator la serviciu, la finalul lor a si inceput cu internetul pe unde lucra in strainatate. Maica-mea, insa, e complet antitalent si dezinteresata. Ma bucur ca e asa, cum il descrii pe tatal tau cu energiile, e ea cu biserica si sfintii. Ar sta tiata ziua calare pe Arsenie Boca, Papacioc, moaste etc.
    Soacra-mea nu stie, i-ar ceni greu sa invete, dar sufera ca nu stie, ar avea de ce sa se increada la surori.
    Matusi-mea (sora lu' tata) se pricepe si ea, dar e genu' care spameaza la greu, de ziua mea mi-a umplut pagina de FB cu sclipiciuri, GIFuri lacrimogene si poze cu torturi. Tot ea se gandea sa raspunda spamurilor care vindeau horoscopuri si averi de la unchiul din Africa :D. Si stia sa platesca "banking" :-)))

    ReplyDelete
  4. Tata a raspuns politicos unor sex spam bots :

    "Stimata domnisoara,

    Va multumesc pentru fotografii.
    Insa nu va cunosc, etc etc samd"

    Priceless.

    ReplyDelete
  5. Ai mei n-au mai prins netul, doar calculatorul personal. Si fiindca costase o mica avere, se uitau la el ca la un obiect de la NASA. Nicio tentativa de a-i "pacali" sau atrage cumva n-a reusit. Era prea stiintifico-fantastic pt. ei. Am incercat sa-i momesc tot cu plaja de informatii pe care le putea oferi, dar folosindu-ma de Encarta Encyclopedia, neexistand net la noi pe vremea aia. N-am reusit, ei fiind tot inhibati de teama de a nu-l strica.

    ReplyDelete
  6. ai mei s-au apucat de dor de calculatoare si internet, atunci cand noi, copiii, am plecat in strainataturi inclusiv cu nepotii bebelusi, pe care au simtit nevoia sa ii vada, sa ii auda aproape zilnic.

    ReplyDelete
  7. au si conturi de FB, insa sunt doar la faza in care se amuza ca prostutii, 'ha, ha, cum adica lui Catalin ii place activitatea lui Mihaela', :)

    ReplyDelete
  8. Mama a decis ca nu mai poate trai doar cu laptopul, asa ca si-a luat tableta si stick de net, sa aiba facebook si cit sta pe buda la fabrica. Saptamina trecuta m-a anuntat ca vrea smartphone, ca parca tableta e cam mare, o incurca.
    Dar chiar si asa, tot bunica e mai tech-savy. are laptop de sapte ani, cont de FB cu vechime, rupe skype si bloguri de parenting. Mama tot la pdf-uri cu careras pe email a ramas...

    ReplyDelete
  9. Supercomic.M-am prăpădit de râs. Ai mei nici nu bănuiesc cam de pe unde s-ar deschide laptopul.Au învăţat să umble doar la DVD

    ReplyDelete
  10. Draga mea, ai mei m-au invatat ei pe mine cum se foloseste un computer. mama are smartfpon mai smecher ca al meu, tableta si fro doo laptopae, plus kindle (sau ceva gen)
    Tata e cel mai bransat, cu mega ecrane si computere performante etc.
    au cont pe fb si tata imi comenteaza constiincios, ba s-a imprietenit cu prieteni de-ai mei (dezbate politica cu sotul Mihaelei Rizea :D)

    ReplyDelete

Facebook

Karioka. Powered by Blogger.

Tags

#rosiamontana (2) 198 (1) abuz (8) adoptie (2) AION (1) ajutor (10) alaptare (1) alimentatie (10) amintiri (17) animale (3) anotimpuri (3) arta (1) atelier (1) autism (1) award (1) babywearing (4) bac (2) Basarabia (2) biciclete (1) Bucuresti (1) bullshit (5) Cai (1) caini (15) capot (1) carti (3) carti pentru copii (2) cărți traduse (3) coada-coada (1) concediu (7) concurs (3) condus (1) copii (67) coruptie (4) cos saptamanal (1) crima (5) CRJ (1) crossbordering from andreanum (1) culinar (16) custom made (1) dana blandu (1) daydreaming (4) despre copii (2) dezvoltare (10) dezvoltare personala (1) doi ani (2) dumbrava minunilor (1) entatie (1) femei (6) film (5) filme (2) filozoafa de weekend (4) fotografie (2) frumoasa si chestia (1) fumat (2) gaming (2) Gheorghe Serban (1) gramatica (3) Grigore Alexandrescu (2) htc (1) intentii (6) internet (24) interviuri (13) ipocrizie (7) Irecuperabili (6) keywords (2) la dentist (4) lene (1) liebster (1) limba romana (1) liniste (4) lol (15) Mamagolo (1) maria rosetti (1) Maruta (1) Mihai Ciobanu (1) music (17) nutritie (2) oameni (68) odiseea imobiliara (3) pedofilie (2) penal (1) poezie (1) polipi (1) prostie (18) psihiatrie (1) psihologie (1) reclama (11) recomand (11) religie (6) ring-sling (2) roborock (1) romania (1) rosia montana (1) ruxanda guger (4) sanatate (6) sarcina (2) scurte (20) shopping (2) Simona Tache (1) sling (1) spaga (2) spital (4) sport (2) teapa (2) tv (5) unguri (1) Veronica Bereanda (10) viata de zi cu zi (80) Waking up (11) web (2) World of Warcraft (7) wow (1) WTF (26) www.davidkinsella.com (1)