22 August 2012

Apel la decenta

Doua morti au intunecat saptamana aceasta.
Prima a murit o mamica. Nu o cunosc personal, nu am stat de vorba nici macar in spatiul virtual pe nicaieri; i-am citit cu atentie insa acum vreo 2 ani (cred) un thread despre alunite si cum sa fim atenti la modificarile lor. Pentru ca ea de la o alunita a facut cancer. Si da, pe scurt, dupa o suferinta lunga, s-a stins saptamana trecuta, lasand in urma un sot si doi copii mici.
Acum am aflat si de Bibi. S-a stins si el. Mi-e extrem de ciuda si scarba fata de mine, pentru ca mi-am permis sa cred ca toata lupta se reduce la ceva mercantil si cuantificabil. Mai precis, dupa SMSuri de 2 euro , campanii, etc, in care am participat si eu cum / cu cat am putut, am crezut ca a scapat. Atata ne-am bucurat ca s-a adunat suma pentru transplant, de parca in asta ii statea viata micutului. Am rasuflat usurata si mi-am permis nerozia si aroganta de a-mi spune ca gata, s-au strans banii, e bine, pfiu, a mai scapat unul mic.
Ei bine nu tine de bani.

Si acum sa revin la oaia mea cea neagra si funesta. La subiect, care e de data asta un subiect grotesc si jignitor pentru oricine. Credeti-ma, pana si pentru cine il scrie.

Oameni buni. Cand va transmiteti online mesajele de condoleante, aveti putina decenta. Nu mai folositi smillies. Scrieti cat de cat corect. E groaznic si ingretosator sa vezi "omg knd am auzit k a murit bb am plans QQ :(( :(( :((". Tie daca ti-ar muri copilul sau mama sau sora sau tatal, ce i-ai pune pe cruce sau pe piatra de mormant? "OMG WTF WHY"?

Emoticonurile (smillies) intr-un mesaj de condoleante, indiferent de mediul  in care sunt transmise, sunt grotesti, prostesti, jignitoare. Invata sa scrii "imi pare rau". Invata sa scrii "sunt alaturi de tine". Invata ca limbajul scris poate transmite o stare, nu semne de punctuatie care alaturate simbolizeaza o moaca plangareata. Invata sa respecti. Daca ti-e lene sa scrii complet, corect, nu mai scrie deloc. Iti poti imagina o coroana funerara cu smillies? Asociaz-o cu persoana cea mai draga tie, cu mama ta, cu copilul tau, daca ai. Cum ti-ar fi?

Inca ceva grotesc si care denota o curiozitate tampa, morbida; cerutul de detalii. Da cum a murit, Da cand. Da de ce. Da a mai zis ceva?
Ce e cu voi?

Si falsa empatie; incapacitatea de a empatiza sincer si proiectarea egoista a propriilor probleme fix in miezul durerii cuiva. De ce simtiti nevoia sa scrieti ca vai, cand am aflat, am plans, n-am dormit 3 nopti, am luat 3 paracetamoale si m-am uitat pe poze. Ok, asa a fost. Dar cum indraznesti sa te victimizezi tangential, cum poti crede ca unei mame ramase fara copil sau unui copil ramas fara mama ii poate pasa de palpitatiile tale de bocitoare pe Facebook?
Asta conteaza? Cat suferi TU, afland de suferinta altuia? Ce e asta, e un concurs abject de insirat suferinte in lant, de afirmat empatii grotesc umflate si traume cauzale?
Chiar si acum, tot despre tine e vorba?

Din aceeasi categorie, insistenta imbecila in a obtine o reactie, ceva, de la careva din cei atinsi direct de trauma. Intrebat mama copilului (cu tag cu tot, sa se vada ca TU ai intrebat) "dar ce s-a intamplat?" . Cerut cu o cruzime fara margini confirmarea dezastrului "spune-mi ca nu e adevarat".
Si motz in aceasta piramida de cacat uman, un comment , unde altundeva decat tot pe FB, "sper ca e o gluma proasta".
Serios. Atat ti-a invartit mintea aia? Expresia asta pe care hai, poate poti sa o folosesti cand auzi ca de desfiinteaza TVR Cultural, nu cand te adresezi direct unui parinte ramas fara copil. Cum gluma proasta? Cine dracului face asemenea glume proaste? Ce mama scrie "mi-a murit copilul" si apoi adauga "hihi, joke"?

E bine ca reactionati, e bine ca sunteti alaturi. Dar faceti un efort si oferiti mai putini muci si mai multa decenta. Din respect pentru cei care nu mai sunt si familiile lor.

7 comments:

  1. Ai scris exact ce gandesc eu de cateva zile. M-a uimit fantastic cum lumea a uitat ca doliul are ca prima regula LINISTEA si respectul fata de familia indurerata. Nu avem noi dreptul sa "suferim" si chiar daca o facem, trebuie sa o facem in liniste. Nu e vorba despre noi.

    ReplyDelete
  2. Recunosc, sunt vinovata ca am adaugat lui "imi pare atat de rau" un emoticon cu fata trista. Nu stiu daca Loredana, mama lui Bibi, va citi si mesajul meu printre cele 300. Tind sa cred ca nu acum cel putin. L-am adaugat involuntar, cred ca era socul vestii prea mare. Nu stiu ce sa spun, fiecare se exprima asa cum poate. Poate unii exagereaza din naivitate sau din falsitate. Nu stiu. Nu ma simt in stare sa ma pronunt in privinta asta. Ce ramane trist din toata povestea e, dincolo de orice altceva, un copil care nu trebuia sa moara si niste parinti care nu meritau toata durerea asta.

    ReplyDelete
  3. deci nu conteaza felul in care prezinti un mesaj de condoleante, pentru ca:
    1. oricum nu e citit
    2. chiar daca il citeste, are alte griji

    De acord cu existenta premiselor 1 si 2. Dar tu nu de frica Loredanei trebuie sa iti prezinti decent mesajul. Ci din respect pentru ea, indiferent daca citeste sau nu.

    ReplyDelete
  4. Karioka, probabil ai dreptate, ar fi trebuit sa nu scriu nimic, oricum mesajul meu nu rezolva nimic. Eu una nu judec modalitatea, oricat ar fi de stangace, prin care altcineva isi exprima compasiunea fata de o pierdere. Atata poate persoana respectiva (recunosc, eu ma incadrez in cazul asta). E ca si cum ai spune despre o persoana ne-educata care se chinuie sa exprime un mesaj de condoleante ca mai bine ar fi tacut din gura, nu crezi?

    PS. Nu imi justificam "lipsa de respect" prin faptul ca mesajul nu va fi citit, desi asta e o posibilitate, ci prin parerea ca ceea ce exprima mesajul e mai important decat felul in care e scris. Vrem, nu vrem, noile metode de comunicare intra din ce in ce mai mult in viata noastra. Pentru mine nu e o lipsa de respect, asta-i tot.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Recunos, nu m-am intalnit cu cazuri dinacestea(suferinzi in urma deceselor), din fericire. Pe virtual chiar deloc, iar in realitate foarte rar.
    Cele scrise de tine (foarte decent) nici nu-si au rostu, iar prin asta nu vreau sa spun ca ai scris degeaba, ci ca ar trebui sa fie chestii elementare, care sa fie deprinse devreme in viata, sa tina de buna-crestere, respectul fata de semeni si altele de genul ... eu uit adesea ca multora le lipsesc notiuni elementare, judec dupa cei pe care ii am eu in jur, si nu este o judecata corecta.
    Jos palaria! ai scris un articol excelent, daca tot trebuia scris ...

    ReplyDelete
  7. Mi-a trebuit ceva timp sa-mi fac curaj sa comentez.
    Noi ca specie ne ducem dracului cu o viteza ametitoare. Tu faci tot ce poti ca sa salvezi specia, dar, din nefericire, specia nu face nimic. Am inceput sa credem ca daca avem cont pe FB nu mai trebuie sa mergem la scoala, iar cartile sunt combustibil pentru aprins gratarul. Daca cititorii tai nu stiau dinainte tot ce ai scris tu, efortul tau e zadarnic - vezi comentariile care cauta scuze. Lucrurile astea nu se invata, nu se dau teme (sau quiz-uri). Astea vin de la sine, sau de acasa, sau de la cei din jur. Si asta numai pana la o varsta. Daca nu le poti dobandi, mori dobitoc, oricat de priceput ai fi la postat poze pe FB sau descarcat manele.
    Bineinteles ca astept cu nerabdare reactia ta atunci cand vor fi trimise link-uri cu Guta tanguindu-se la o inmormantare de "conationali" pe post de condoleante. Nu mai dureaza mult

    ReplyDelete

Facebook

Karioka. Powered by Blogger.

Tags

#rosiamontana (2) 198 (1) abuz (8) adoptie (2) AION (1) ajutor (10) alaptare (1) alimentatie (10) amintiri (17) animale (3) anotimpuri (3) arta (1) atelier (1) autism (1) award (1) babywearing (4) bac (2) Basarabia (2) biciclete (1) Bucuresti (1) bullshit (5) Cai (1) caini (15) capot (1) carti (3) carti pentru copii (2) cărți traduse (3) coada-coada (1) concediu (7) concurs (3) condus (1) copii (67) coruptie (4) cos saptamanal (1) crima (5) CRJ (1) crossbordering from andreanum (1) culinar (16) custom made (1) dana blandu (1) daydreaming (4) despre copii (2) dezvoltare (10) dezvoltare personala (1) doi ani (2) dumbrava minunilor (1) entatie (1) femei (6) film (5) filme (2) filozoafa de weekend (4) fotografie (2) frumoasa si chestia (1) fumat (2) gaming (2) Gheorghe Serban (1) gramatica (3) Grigore Alexandrescu (2) htc (1) intentii (6) internet (24) interviuri (13) ipocrizie (7) Irecuperabili (6) keywords (2) la dentist (4) lene (1) liebster (1) limba romana (1) liniste (4) lol (15) Mamagolo (1) maria rosetti (1) Maruta (1) Mihai Ciobanu (1) music (17) nutritie (2) oameni (68) odiseea imobiliara (3) pedofilie (2) penal (1) poezie (1) polipi (1) prostie (18) psihiatrie (1) psihologie (1) reclama (11) recomand (11) religie (6) ring-sling (2) roborock (1) romania (1) rosia montana (1) ruxanda guger (4) sanatate (6) sarcina (2) scurte (20) shopping (2) Simona Tache (1) sling (1) spaga (2) spital (4) sport (2) teapa (2) tv (5) unguri (1) Veronica Bereanda (10) viata de zi cu zi (80) Waking up (11) web (2) World of Warcraft (7) wow (1) WTF (26) www.davidkinsella.com (1)