19 April 2012

Comani

Gardul era cenusiu si darapanat iar unele uluci se inclinau in interior, garbovite. Pe marginile santului din exterior erau crini stacojii, care mi se pareau salbatici si ciudati fata de cei din gradina noastra, albi, cu parfum greu.
In coltul din dreapta al casei era o fantana mare, rotunda, din piatra. Era impartita pe jumatate de gardul din sarma ce ne despartea de vecini; tataie, impaciuitor, solutionase o divergenta veche oferindu-se sa mute gardul mai inspre el. Fusese probabil un orgoliu inutil al lui nea' Costica; nimeni nu lua apa din fantana de la gard, nu era curata. Uneori, cand scapam de sub vigilenta de closca a mamaie-mii, ma aplecam sa privesc inauntru si zaream vreo cizma rupta plutind.

Poarta avea o clanta patrata, ruginita, care marca orice apasare cu un "clanc" sec, pe care inca imi doresc sa il aud surprinzator de des. Zgomotul metalului batran care isi urnea mecanismul marca inceputul zilelor fericite, zilelor in care eram adusa din nou acasa. De o parte si de alta a portii strajuiau doi arbusti pe care nici acum n-as sti sa-i identific; aveau flori ca o puzderie de boabe galbene si frunze lucioase, verzi ruginii, cu spini decorativi moi in varfuri.  In partea stanga erau brazii, de o parte si de alta a gardurilor laterale era cate un rand de vie. N-o apreciam deloc; adultii vorbeau cu emfaza despre ea ca fiind "producatoare neagra". Strugurii erau astringenti si cleiosi.

De o parte si de alta a aleii cu cimentul spart, in care mi-am zdrelit aproape zilnic genunchii, erau flori. Le atribuisem in gand personalitati. Eram un copil ciudat, dar nu atat de ciudat incat sa nu stiu ca ciudateniile e mai bine sa fie tinute pentru sine. Narcisele albe erau ca mama; elegante, cu parfum discret si vesnic triste, cu corola lor plecata si tija parca mult prea subtire. Trandafirii erau aroganti in catifelarea lor naprasnica; aveam din cei de un rosu dens, cu tepi cat caninii unei pisic si petale groase; albi, agatatori, impletindu-si petalele prin bolta de tamaioasa; buchetari, "ieftini" cum ii consideram eu, vazandu-i ca pe niste targoveti strident imbracati in haine roz de balci.
Crinii se randuiau imensi, drepti, cu mugurii moi si polenul abundent. Imi pareau ingamfati si cam tonti; aversiunea era inlesnita si de faptul ca o albina ma pedepsise intepandu-ma in nas cand incercasem sa miros unul. Alta data culesesem un buchet mare si il adusesem in camera. Am picat intr-un somn cleios, greu, din care m-a trezit mamaie-mea dracuind crinii, vanturand un evantai si frecandu-mi tamplele cu otet.

Inspre casa era un mic patio triunghiular, cu florile mici. Petunii, gura leului si alte marunte pete de culoare formand o acuarela pointilista, supravegheata demn de un tufis inalt din care rasareau sute de floricele marunte si liliachii.

In dreapta erau doi piersici, un cires cu fructe negre, dulci si un zarzar ce-mi lumina diminetile cu recunostinta sa. Vrusesera sa il arunce, insistasem inlacrimata sa il ierte si tataie-meu cedase plantandu-mi-l la fereastra, banuind totusi ca "n-o sa se prinda". N-a mai apucat sa il vada cum s-a prins. Era exuberant cu dantela spumoasa a florilor si zumzetul albinelor, ca o domnisoara fredonand in jupon.

In stanga trona caisul in mijlocul uneia din gradinile de zarzavat. Se bifurcase ca o prastie enorma iar fructele se zareau prea departe in soare, spre jindul meu si veselia nedisimulata a graurilor. Intr-o buna zi s-a rupt cu un parait groaznic si am mancat in ziua aceea, cu vinovatie ghiftuita, caise moarte dintr-o rana deschisa.

Nucul trona izolat si demn. Il credeam ciufut, mi se spusese ca "nu lasa sa creasca nimic in afara de troscot sub el". Ii duceam cand imi aminteam o galeata de apa sa-l imbunez, spre hazul general al celor ce vedeau un copil cat un chistoc carand apa unui copac de peste 40 de ani. Fusese sadit in ziua in care s-a nascut mama.
Aveam un leagan legat de el, in care ma zbantuiam cantand cat ma tinea gura romantele mamaie-mii. Era mandra si ma tot incuraja sa cant; admiratie neimpartasita insa si de fata vecinei care ma ruga insistent sa nu mai cant ca-i plange capra cand ma aude. Eu puneam insa si behaitul caprei la categoria laude si continuam sa racnesc

"intr-o graaadiiina incantatoare
Cu zeci de flori ce mirosea (sic!)
traia o mica privighetoare
ce printre arbori se dezmierda"


rezumand versurile uitate, un fiu de rege o vede si se ofera sa o ia la el in imparatie (transparenta metafora pentru vreo amoreza), incurajand-o cu "vino cu mine, o, frumusico". Amoreza-privighetoare nu renunta insa la emanciparea sa, declarand

"decat regina si-n colivie,
mai bine moaarrr-ta (accent dramatic aici) eu m-as vedea"

Si evident, colectia de romante taraganate pe versurile lui Eminescu. Mamaie-mea era nascuta in 1907. Rascoala trece, romantismul ramane.

Bucataria de vara era o casuta cu doua camere; tot ce mai tin minte din ea e piua enorma, din bronz, adapostita intr-una din ele. Deasupra ei era podul casei in care ma cataram precaut pe o scara putreda, revenind cu diverse carti mancate de molii. Imi aparam captura de proteste "ce-ai mai gasit , vechitura aia" si fara exceptie m-am bucurat de fiecare carte gasita sus.
In spatele ei era beciul, cu trepte alunecoase si macinate de vreme. Acolo isi dormeau somnul tihnit morcovii in ladite de nisip si rosiile acidulate in borcane.

In fata beciului era o tufa enorma de iasomie de sub care se iteau buchete de margaritar; mereu am crezut ca ele au ales sa fie acolo, mai la dos, ferite de zgomotul musafirilor. In spate incepeau gradina mare de zarzavat si curtea de pasari. Pe care am sa le descriu, stupid de minutios, data viitoare.

Pentru ca nimic nu e mai dureros dar si mai imbucurator decat sa revad cu ochii mintii casa de la Comani, pe care am regretat-o si unde ne-am dorit mereu sa revenim si eu si mama si mamaie, trei femei din trei generatii, trei secole diferite.
Idilizata sau nu, casa veche cu curtea infinita marcheaza probabil una din putinele mele perioade de stabilitate emotionala si fericire continuua. Mai tarziu aveam sa gust fericirea in hopuri, in intamplari, in noroace ocazionale, ca pe niste toiuri de tuica repezite pe gat la sarbatori. Insa tarziu, foarte tarziu avea sa revina constant, pasnic, ca un suvoi blond de miere si zambet.


Edit: multumesc mult, Mahonia era!

7 comments:

  1. Nu știu unde e Comani, dar citind rândurile tale parcă am revăzut cu ochii minții raiul copilăriei mele, pe undeva pe malul Dunării. Cred că nu există, de fapt, nici o asemănare între cele două, ci poate doar același tip de emoții resimțite la amintirea acelor timpuri.

    ReplyDelete
  2. Tina, la fel am patit si eu. Karioka, ai un stil aparte de a scrie, imi place mult. Stiai ca poti participa cu postul asta la concursul de pe MeritaCitit.ro? Iti poti alege tu premiul oferit de Smuff.ro, iar eu cred ca sunt super interesante cele dintre care poti alege.

    ReplyDelete
  3. Ah, Bubu, Tina, va multumesc :)

    fireste ca gasim puncte comune in copilariile noastre. avem aceleasi amintiri incetosate de patina timpului, sa zic asa.

    cat despre meritacitit.ro , ar fi foarte frumos dar ma indoiesc ca m-ar premia cineva pentru ca am descris o casa olteneasca floare cu floare, tigla cu tigla. Am aruncat un ochi si sunt chestii mai arzatoare acolo, despre alergat, starea natiunii etc

    ReplyDelete
  4. ah, ce uitasem sa mentionez. nu particip in concursuri cu likeuri, voturi etc. Mi se par jenibile, cu tot tam tamul aferent "dati aici un click . vot pls sa castig un bax de pampers" sau mai stiu eu ce.

    Nu ma vad implorand voturi prea curand si nici concurand cu altii mai putin mandri dar mult mai determinati sa castige :)

    ReplyDelete
  5. "De o parte si de alta a portii strajuiau doi arbusti pe care nici acum n-as sti sa-i identific; aveau flori ca o puzderie de boabe galbene si frunze lucioase, verzi ruginii, cu spini decorativi moi in varfuri."

    incearca pe google MAHONIA.

    https://www.google.ro/search?hl=ro&cp=17&gs_id=1u&xhr=t&q=arbust+ornamental&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.r_qf.,cf.osb&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&authuser=0&ei=9V6VT_ibNMWm4gSB7dnQDw&biw=1280&bih=852&sei=-F6VT6mIC4Hf4QTV2cjQDw#um=1&hl=ro&authuser=0&tbm=isch&sa=1&q=mahonia&oq=mahonia&aq=f&aqi=g2g-S8&aql=&gs_nf=1&gs_l=img.3..0l2j0i24l8.31114.32560.0.33083.7.7.0.0.0.0.126.823.0j7.7.0.0dDo6_p_Lkc&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.r_qf.,cf.osb&fp=105ebc520ce4ce02&biw=1280&bih=852

    ReplyDelete
  6. E atat de frumos scris incat de pe la jumatatea textului incolo am plans de emotie. Ca si ceilalti comentatori m-am teleportat in casa bunicilor si-n vacantele minunate le copilariei.
    Ti-am descoperit blogul acum vreo cateva ore si de-atunci tot citesc :-)
    Dar unde e continuarea cu gradina de zarzavat si curtea de pasari? Abia astept s-o citesc

    ReplyDelete

Facebook

Karioka. Powered by Blogger.

Tags

#rosiamontana (2) 198 (1) abuz (8) adoptie (2) AION (1) ajutor (10) alaptare (1) alimentatie (10) amintiri (17) animale (3) anotimpuri (3) arta (1) atelier (1) autism (1) award (1) babywearing (4) bac (2) Basarabia (2) biciclete (1) Bucuresti (1) bullshit (5) Cai (1) caini (15) capot (1) carti (3) carti pentru copii (2) cărți traduse (3) coada-coada (1) concediu (7) concurs (3) condus (1) copii (67) coruptie (4) cos saptamanal (1) crima (5) CRJ (1) crossbordering from andreanum (1) culinar (16) custom made (1) dana blandu (1) daydreaming (4) despre copii (2) dezvoltare (10) dezvoltare personala (1) doi ani (2) dumbrava minunilor (1) entatie (1) femei (6) film (5) filme (2) filozoafa de weekend (4) fotografie (2) frumoasa si chestia (1) fumat (2) gaming (2) Gheorghe Serban (1) gramatica (3) Grigore Alexandrescu (2) htc (1) intentii (6) internet (24) interviuri (13) ipocrizie (7) Irecuperabili (6) keywords (2) la dentist (4) lene (1) liebster (1) limba romana (1) liniste (4) lol (15) Mamagolo (1) maria rosetti (1) Maruta (1) Mihai Ciobanu (1) music (17) nutritie (2) oameni (68) odiseea imobiliara (3) pedofilie (2) penal (1) poezie (1) polipi (1) prostie (18) psihiatrie (1) psihologie (1) reclama (11) recomand (11) religie (6) ring-sling (2) roborock (1) romania (1) rosia montana (1) ruxanda guger (4) sanatate (6) sarcina (2) scurte (20) shopping (2) Simona Tache (1) sling (1) spaga (2) spital (4) sport (2) teapa (2) tv (5) unguri (1) Veronica Bereanda (10) viata de zi cu zi (80) Waking up (11) web (2) World of Warcraft (7) wow (1) WTF (26) www.davidkinsella.com (1)