19 November 2013

Addendum

Pe marginea sistemului de învățământ si a ideilor lui Alfie nu va mai zic multe. Vi-l citez doar Patric, sa va reamintesc ca se poate dintotdeauna si ca tot ce iti trebuie e o doza de bun simt. Care in mod hilar se poate traduce printr-o doza proporționala de miserupism. Proporțională cu absurdul inerent al situației.

Patric: pai sistemul de notare pleacă de la o premisa esențială, si anume aceea ca copilului ii pasa ce note ia
ei bine, mie nu mi-a pasat 
drept care mama dădea ture la liceu unde tot ii explicau ca au o problema cu mine, ca n-au cum ma motiva, stimula sau pedepsi :))
......
dar la fel, notele sint ceva pentru persoanele cu jumătate de creier
"patric, dacă înveți o sa iei 10, dacă nu o sa iei 2"
asa, si?
o sa imi cada nasul? o sa ma doară? o sa imi umple burta?

nu? atunci ce plm vreti de la mine?!

Patric nu e expert in parenting si din cate stiu n-are nici de gand sa devina.
A avut un blog, nu mai scrie in el, are o prietena care si ea a avut un blog, parca inca il mai are, amandoua blogurile erau misto si le citeam cu placere, are casa, masa, masina, IQ, viata sociala, job si nu are cazier. Asta in cazul in care va ganditi ca tocmai am citat some fucking hippie living in a grannie's basement.

...Apoi ma citez si pe mine dintr-un email scris astazi, pentru ca nu mai nimeresc sa scriu aceeași chestie de doua ori nici daca ma recompensezi cu munti de aur sau pedepsești cu leuca.

Ca sa va introduc in context, ii explicam Despinei de ce neam de neamul meu nu cred ca voi vedea faimosul - si reusitul - sistem al invatamantului finlandez aplicat vreodata in Romania sau in USA. Sau in multe alte state.

"Un factor cheie in reusita sistemului scolar finlandez este faptul ca profesorul nu e un marțafoi jerpelit, frustrat si flamand. Ca un profesor trebuie sa faca eforturi reale sa devina profesor si nu esueaza in aceasta postura din lipsa temporara sau permanenta de alternative. La noi fiecare facultate aproape are si un modul pedagogic. Si esti sfatuit sa il faci "in caz ca te trezesti ca nu gasesti altceva de facut", in mare parte. 

Prin asigurarea unui venit decent si a unui statut social respectabil al cadrelor didactice se asigura si:

- devotamentul real al cadrelor didactice
- numarul mic de elevi dintr-o clasa
- materiale de studiu si dotari corespunzatoare 

La noi mai e o problema. Indiferent de metoda de predare, profesorii sunt evaluati dupa una singura: aceea a normelor metodologice in curs, impuse de minister si verificate periodic prin inspectii. Vine nea pulica de la minister si vede ca n-ai dat teme in ultimul semestru. Poate e empatic, poate nu. Poate mai ai catedra la anul, poate nu.

In rest, Finlanda e un exemplu perfect de tara care formeaza cetateni si nu votanti. Insa noi nu avem nevoie de asa ceva. Asa cum subliniaza si Alfie de altfel, in invatamantul traditional (si US si RO) se modeleaza caractere docile, submisive, usor de influentat. 

Nu cred ca sistemul finlandez este ignorat pentru ca nu i se recunosc beneficiile. Cred ca este ignorat pentru ca asemenea beneficii sunt primejdioase pentru un anumit sistem de stat bazat pe indoctrinare politica / religioasa, dezinformare si manipulare.

Eu am incredere insa in schimbare, desi ma tem ca va fi la noi in tara chiar acea scindare elitista blamata de Alfie. In prezent exista sisteme alternative de invatamant, Scumpe de-ti pica ochii. Insa da, am vazut cu ochii mei ca merg. Ca merg mai bine, ca dezvolta caractere, respect, opinii. 

Dar costa. Costa enorm. Pe parcurs, probabil, vor costa din ce in ce mai putin, pe masura ce apar si se aproba din ce in ce mai multe initiative si sisteme si monopolul educatiei alternative e spart. Insa "plebea" sarantoaca, cu bani de paine si metrou, va merge tot in masina de tocat suflete. "

Dar sa nu ne aruncam complet in smarcurile realismului pesimismului meu depresiv si sa incercam sa ne orientam constructiv catre viitor.

Pe viitor, cand mai se mai organizeaza chestii din astea, eu propun sa punem mana de la mana si sa platim niste invitatii pentru cei care poate ar avea o influenta directa mai mare decat a noastra. Cum ar fi, sa aducem invatatoarea sau profesorul sau dirigintele copilului nostru sau vreun inspector sau mai stii, careva de la minister. Si da, pe banii nostri, nu pe ai lor.

Priviti asta ca pe o investitie in viitor. Si asa suntem invatati cu fondul clasei, fondul de rulment, fondul fondului clasei, fondul de urgenta al fondului de rulment al fondului clasei, fondul de 8 martie, fondul de sfanta marie, fondul de craciun, fondul de serbare si ah, dar cate si mai cate mai scoatem din buzunar pentru dascalii copiii nostri.

Hai sa le oferim si niste invitatii sau niste carti. Nu sa le dam cu ele peste ochi, cu atitudinea de "uite bai acesta, fraiere care esti cu aia 55de ani de activitate ai tai cu tot, a venit pulica din US sa stearga cu tine pe jos." Nu asa, ca asa nu vine nimeni si nu te alegi cu nimic, decat cu aroganta sterila a unei superioritati inutile. Luceferii or fi ei nemuritori si reci, dar copilul tau e cat se poate de pamantean si cald. Frumos, politicos. Un "m-ar bucura nespus sa va alaturati acestui eveniment" nu pica greu nimanui. Un "ne faceti deosebita onoare" suna ca o trompeta de pionier, dar deschide usi, pe care pot intra oameni. Un par darama o usa, un speraclu poate deschide o suta.

6 comments:

  1. deci JUR ca am vriut sa-i cumpar bilet lu doamna invatatoare a lui Ghe, da mi-a fost frica ca ma injura ca-i fac eu program :)))

    ReplyDelete
  2. Exact. Instructajul trebuie făcut acolo unde este nevoie, la oameni care lucrează cu copii, cadre din învățământ în speță. Niște invitații din partea organizatorilor către școli n-ar dăuna, mă gândesc.

    (asta-i ca treaba cu alăptarea, toată lumea alăptează online, la porțile maternităților nu-i țipenie de consilier în lactație :)

    ReplyDelete
  3. Ce greseste Patric aici e ca pe unii copii chiar ii motiveaza notele! Stiu ca el e centrul pamantului, dar ce ii place lui nu se aplica la toata lumea. Eu nu m-am chinuit intotdeauna sa iau 10, dar mi-am dorit intotdeauna sa iau cea mai mare nota posibila conform eforturilor mele.

    (De fiecare data cand citesc cate un blog/post despre copiii ma bucur din nou ca am hotarat sa nu-i fac. Totul pare asa complicat!)

    ReplyDelete
  4. Tu zi daca mai tii blogul ala sau nu, ca te citeam totusi.:)

    ReplyDelete
  5. Nu mai e. Adica nu mai e deloc, deloc, s-a sters baza de date la un moment dat si nu m-am invrednicit s-o recuperez, deci probabil s-a pierdut in neant :)

    ReplyDelete
  6. Hic transit blogurile mundi.

    Si eu am pierdut vreo doua asa. De fapt unul asa, si la altul am uitat TOT, user, parola, domeniu, cum se numea, unde scriam, ce dracu am scris in el, tot. Probabil descoperisem chestii extraordinare si mi-au radiat mintea baietii MIB :))

    ReplyDelete

Facebook

Karioka. Powered by Blogger.

Tags

#rosiamontana (2) 198 (1) abuz (8) adoptie (2) AION (1) ajutor (10) alaptare (1) alimentatie (10) amintiri (17) animale (3) anotimpuri (3) arta (1) atelier (1) autism (1) award (1) babywearing (4) bac (2) Basarabia (2) biciclete (1) Bucuresti (1) bullshit (5) Cai (1) caini (15) capot (1) carti (3) carti pentru copii (2) cărți traduse (3) coada-coada (1) concediu (7) concurs (3) condus (1) copii (67) coruptie (4) cos saptamanal (1) crima (5) CRJ (1) crossbordering from andreanum (1) culinar (16) custom made (1) dana blandu (1) daydreaming (4) despre copii (2) dezvoltare (10) dezvoltare personala (1) doi ani (2) dumbrava minunilor (1) entatie (1) femei (6) film (5) filme (2) filozoafa de weekend (4) fotografie (2) frumoasa si chestia (1) fumat (2) gaming (2) Gheorghe Serban (1) gramatica (3) Grigore Alexandrescu (2) htc (1) intentii (6) internet (24) interviuri (13) ipocrizie (7) Irecuperabili (6) keywords (2) la dentist (4) lene (1) liebster (1) limba romana (1) liniste (4) lol (15) Mamagolo (1) maria rosetti (1) Maruta (1) Mihai Ciobanu (1) music (17) nutritie (2) oameni (68) odiseea imobiliara (3) pedofilie (2) penal (1) poezie (1) polipi (1) prostie (18) psihiatrie (1) psihologie (1) reclama (11) recomand (11) religie (6) ring-sling (2) roborock (1) romania (1) rosia montana (1) ruxanda guger (4) sanatate (6) sarcina (2) scurte (20) shopping (2) Simona Tache (1) sling (1) spaga (2) spital (4) sport (2) teapa (2) tv (5) unguri (1) Veronica Bereanda (10) viata de zi cu zi (80) Waking up (11) web (2) World of Warcraft (7) wow (1) WTF (26) www.davidkinsella.com (1)