15 February 2011

Ce-or fi alea blinele?

In cartile rusilor pe care-i citesc (si rascitesc, fiind obsesiva in toate cele), multe din personaje se tot indoapa cu blinele.
Ba chiar am mai intalnit preparatul si in povestile rusesti din copilarie.

Ce dumnezeu or fi alea, ca tare bine suna?
Tot ce deduc e ca sunt mici, sunt din coca si se mananca in unt. Or fi coltunasi?

Exemplu:

"Dar blinele? il imbie stapana casei.
Drept raspuns, Cicikov infasura trei la un loc si, muindu-le in unt topit, le indesa in gura, stergandu-si buzele si degetele cu servetul, de trei ori la rand; apoi o ruga pe stapana casei sa dea porunca sa i se puna caii la brisca. Nastasia Petrovna trimise indata pe Fetinia, poruncindu-i, in acelasi timp, sa mai aduca niste blinele mai fierbinti.
 - Blinelele dumitale, maicuta, sunt de toata bunatatea, o lauda Cicikov, incepand iarasi sa infulece si din cele fierbinti.
- Da, la mine se fac foarte bune, zise stapana casei. Dar, din pacate, recolta a fost proasta si faina nu-i prea de soi...."
(N.V. Gogol - Suflete Moarte)

Acu sa nu concluzionati "iote si haplea asta, bine ca tot ce observa din toata cartea e ca i s-a facut foame".
Dar blinelele tot revin, ma impiedic de ele si la Cehov, si la Gogol, si la Tolstoi, si Dostoievski, si Lermontov, si Turgheniev si in izbe de tarani si in conace mosieresti si in mici gospodarii orasenesti.

Deci ce dumnezeu or fi si, mai ales, cum s-or fi facand? Ca de mancat am inteles cum: cu mana si cu pofta!

Edit: sa nu cititi Gogol / Cehov pe burta goala, totusi. Abundenta de icre moi, batogi si nisetri afumati, pirosti, placinte cu carne, ciuperci umplute si altele pot face sa saliveze si cel mai stoic cititor.
Edit 2: Hm, pe Lermontov l-am bagat din greseala acolo. Bietul om nu cred ca a scris vreodata prin poeziile sale ceva despre maleficele blinele

11 comments:

  1. astea-s

    http://en.wikipedia.org/wiki/Blintz

    ReplyDelete
  2. astea-s http://en.wikipedia.org/wiki/Blintz

    ReplyDelete
  3. Par a fi un soi de clatite
    DEX zice ca blinie ar fi corect. http://dexonline.ro/lexem/blinie/6259

    Poftim si reteta: http://lapetitegourmande.blogspot.com/2008/03/maslenitsa-and-simple-blini.html

    Pofta buna

    ReplyDelete
  4. ...si ce dezamagire, pai astea sunt clatite, frate! :))Ei, macar am mancat deja si n-am stiut.

    ReplyDelete
  5. Dupa cate stiu eu blinelele, spre deosebire de clatite, se fac cu coca in care se pune si drojdie. Si nu se umplu cu gem sau dulceata, ci cu ceva sarat, pt ca se considera gustari (zakuski), nu desert. Stiu asta pt ca am rude de provenienta slava.

    ReplyDelete
  6. Or fi clăatite, dar sunt clătite ruseşti :D

    http://retete.eva.ro/desert/blinele-clatitele-rusesti-articol-28891.html

    Şi astfel se mai aseamănă cu ce scria Gogol, că mi-a venit să scriu gogoş de la acea imagine :P

    ReplyDelete
  7. Am citit si Cehov, si Tolstoi si Turgheniev si Dostoievski, dar nu mi-au atras niciodata atentia referintele la mancare. Mie imi atrag atentia mai mult referintele la bautura.

    ReplyDelete
  8. Clatite fix ca ale noastre (desi alea pe care le-am mancat eu erau cu branza sarata si carne, care la noi nu prea se practica).

    Dar intr-adevar au si un soi de coltunasi: http://en.wikipedia.org/wiki/Pelmeni
    (Eu nu cred c-am mancat coltunasi, dar din auzite banuiesc ca-s acelasi lucru cu astia.)

    (PS: Da si tu drumul la comentarii cu Name/URL, ca mi-e sila sa ma loghez...)

    ReplyDelete
  9. Nu stiu ce-s alea blinele, poate un fel de placinta ardeleneasca umpluta cu varza calita sau branza de vaci.:)

    Am intrat defapt sa-ti spun ca ti-am citit blogul cap-coada si fiecare postare a ta mi-s smuls vreo 10 zambete:)) Scrii foarte, foarte frumos, parca te aud vorbind, citindu-te.

    Am salvat blogul la favorite, scrie mai des:)
    Sarcina usoara!
    Claudia.

    ReplyDelete

Facebook

Karioka. Powered by Blogger.

Tags

#rosiamontana (2) 198 (1) abuz (8) adoptie (2) AION (1) ajutor (10) alaptare (1) alimentatie (10) amintiri (17) animale (3) anotimpuri (3) arta (1) atelier (1) autism (1) award (1) babywearing (4) bac (2) Basarabia (2) biciclete (1) Bucuresti (1) bullshit (5) Cai (1) caini (15) capot (1) carti (3) carti pentru copii (2) cărți traduse (3) coada-coada (1) concediu (7) concurs (3) condus (1) copii (67) coruptie (4) cos saptamanal (1) crima (5) CRJ (1) crossbordering from andreanum (1) culinar (16) custom made (1) dana blandu (1) daydreaming (4) despre copii (2) dezvoltare (10) dezvoltare personala (1) doi ani (2) dumbrava minunilor (1) entatie (1) femei (6) film (5) filme (2) filozoafa de weekend (4) fotografie (2) frumoasa si chestia (1) fumat (2) gaming (2) Gheorghe Serban (1) gramatica (3) Grigore Alexandrescu (2) htc (1) intentii (6) internet (24) interviuri (13) ipocrizie (7) Irecuperabili (6) keywords (2) la dentist (4) lene (1) liebster (1) limba romana (1) liniste (4) lol (15) Mamagolo (1) maria rosetti (1) Maruta (1) Mihai Ciobanu (1) music (17) nutritie (2) oameni (68) odiseea imobiliara (3) pedofilie (2) penal (1) poezie (1) polipi (1) prostie (18) psihiatrie (1) psihologie (1) reclama (11) recomand (11) religie (6) ring-sling (2) roborock (1) romania (1) rosia montana (1) ruxanda guger (4) sanatate (6) sarcina (2) scurte (20) shopping (2) Simona Tache (1) sling (1) spaga (2) spital (4) sport (2) teapa (2) tv (5) unguri (1) Veronica Bereanda (10) viata de zi cu zi (80) Waking up (11) web (2) World of Warcraft (7) wow (1) WTF (26) www.davidkinsella.com (1)