07 March 2014

Stalpul casei si painea de pe masa

Nu stiu daca va amintiti de seria mea de tentative mai mult sau mai putin reusite de interviuri cu testosteron. Daca nu, si nici de cautat in link nu va arde, nu-i bai ca va rezum eu. Am rugat mai multi barbati din cercul meu de cunostinte sa imi raspunda la diferite intrebari. Unul e boem, visator si sensibil. Altul e retinut, consecvent, corect. Altul e trecut prin viata, altul parca zboara pe deasupra ei.
Niciunul din interviuri nu s-a asemanat celuilalt. O singura linie comuna a trecut prin ele. Anume ca barbatii resimt ardent presiunea de a pune painea pe masa. De a fi principalul sustinator financiar al familiei, daca nu si singurul de multe ori.
Toate bune si frumoase, pana la un punct insa. Punct in care uneori, unii dintre ei nu mai ajung sa puna painea pe masa. Sau punctul in care o familie are de fapt vreo doi stalpi financiari. Sau cade responsabilitatea pe celalalt membru al cuplului, sotia. De aici lucrurile se complica bizar si bolnav, intr-o drama despre care vad ca prea putin se vorbeste.

Acum ceva timp, sa tot fie vreo doi ani, mi-a dat cineva un link, al unei discutii publice. O doamna intreba onoratul public anonim daca sa divorteze sau nu de sot. Sa lasam absurdul aducerii chilotilor din familie pe postamentul avizierului public. Uneori cvasi anonimatul forumurilor si retelelor de socializare e cel mai bun patrafir de spovedanie. Sa ne concentram pe motive.
Motivul era ca sotul ramasese fara serviciu, postul sau fusese restructurat, iar acum facea eforturi sa gaseasca alt loc de munca, dar mai greu. In timp ce cauta joburi si se prezenta la interviuri, mai facea si urmatoarele (listate de femeia aceea , nu fabulez)
 - curat
- mancare
- dus adus copil de la gradinita
- stat cu copilul, jucat, plimbat, etc

De astea doamna respectiva recunostea ca nu are cum sa se agate ca repros. Totul era bine, casa curata, copilul fericit si ingriit, deloc neglijat. Dar situatia in sine, faptul ca ea era cea care acum aducea banii in casa, ii destabilizase in asa hal micul sistem de valori si ierharhie sociala, incat se gandea la divort.
Am citit mai departe. O covarsitoare majoritate de doamne au declarat ca ele nu ar sta in casa cu asa
- lepra
- trantor
- parazit
- carpa

Ok.

Deci sa rezumam. Daca o femeie alege sa stea acasa, sa ingrijeasca copiii, sa tina casa bec, sa cumpere cele necesare, sa gateasca, ea este o:
- eroina
- monument al abnegatiei si sacrificiului parental
- fiinta altruista care jertfeste propriul destin carieristic pentru buna dezvoltare a copiilor
- gospodina
- casnica
- omul cu 5 joburi, (cum zarisem nu stiu ce poster care tot bantuia pe FB intr-o vreme - sofer, menajera, bona, bucatareasa, pedagog, etc)

Daca un barbat alege - de fapt nu alege, ajunge, din lipsa de alternative, independent de vointa sa, sa faca aceleasi lucruri, este un parazit de care trebuie sa ne debarasam urgent?

Numai mie imi adie o boare de cacat dinspre acest sistem de logica?

Discutand despre acest caz cu vreo doua colege, au aparut si "dar daca"-urile. Femeia era deci indreptatita, conform unora, sa se descotroseasca de nenorocit, daca poate le facea pe toate alandala.
Atata doar ca daca ajungi acasa si gasesti femeia cu toate alandala, copilul bazaind, mancarea afumata si jucariile imprastiate, o pupi pe frunte si-i zici "ce zi grea ai avut azi". Dar daca gasesti barbatul, il pui sa se pupe singur in cur si-l dai afara?

M-ati rugat cativa dintre voi sa scriu cate ceva si despre baieti sau mamele de baieti. Aleg sa scriu despre femei si barbati, in postura adulta. Si acesta este apelul meu la echitate in judecata.

Nu stiu daca ati vazut Mama Illegal, documentarul lui Ed Moschwitz despre femeile din Republica Moldova plecate la munca in strainatate si despre impactul major pe care il are acest fenomen asupra familiilor lor. Nu doar copiii sufera. Intregi familii se destrama. Si la noi in tara situatia este aceeasi.

Documentarul urmareste destinele a mai multe familii in care mamele ajung sa plece in strainatate, pentru a lucra ca menajere sau bone sau infirmiere. Cunoasteti povestea. Probabil cunoasteti si urmarile.
In special in sate si in oraselele fost industrializate, este aceeasi. Majoritatea barbatilor cu studii medii au ramas someri. Nu mai e nevoie de strungari, de lacatusi, de fierari, nu mai exista combinatele siderurgice, metalurgice, nu mai exista nimic. Si in acest mic univers patriarhal a disparut dumnezeul - painea de pe masa. Femeile in schimb au putut sa se adapteze. Au putut sa isi ofere contra cost priceperea de a ingriji, alina, curata, freca. Sunt mai de incredere. Pana la urma, cati dintre voi ati angaja ca bona un barbat de 55 de ani? Nu foarte multi. Multe neveste nu se mai intorc deloc. Ajung sa compare vietile intre ele si cumva chiar si truda ca servitor unil din alta tara pare mai luminoasa,mai curata decat vreun colt de bordei din lut.Multe dintre ele au trecut printr-o viata chinuita, grea, in care si-au ocupat locul umil si secundar in celula familiei. Multe ajung sa priveasca jenate catre locurile de unde au plecat. Le putem condamna? Nu. Dar putem vedea aceasta drama drept o razbunare, o intoarcere cruda a rotii? Nici asta. O bucurie, o reactie de triumf ar fi extrem de meschina si prosteasca. De ce sa te bucuri? De raul unei familii intregi? De copii ramasi pe drumuri? De cupluri sfaramate?

 Ramasi in urma, barbatii nu stiu ce sa faca. Pierd controlul asupra lor dar si asupra copiilor. Multi se apuca de baut. Altii incearca din rasputeri sa se adapteze. Nu doar disparitiei sotiei cat si disparitiei lor, ca rol in familie. Painea de pe masa nu mai e in mana lor. Si s-au nascut si au crescut stiind la fel de bine pe cat stiu ca au doua picioare ca trebuie sa puna  ei painea pe masa. Altfel sunt trantori, altfel sunt scarbe, altfel sunt javre, altfel merita sa moara sau sa se descotroseasca oricine de ei.
Si uite asa, unii isi pun si streangul de gat.



Rugamintea mea, catre voi, cele 88% doamne care imi cititi blogul (conform statisticilor,cel putin), este sa priviti cu echitate si cu justete catre omul de langa voi. Om care poate ramane intr-o buna zi fara o mana sau fara o slujba sau paralizat sau cu afacerea ruinata. Deci fara paine de pus pe masa. Barbatul meu e bine sanatos si angajat, in caz ca deja mintea unora sfaraie cautand implicatii personale. Nu, n-am, din fericire.
In fiecare din interviurile acelea cu tatii si barbatii am intrebat, unde se putea, cum ar fi daca s-ar inversa rolurile. Daca femeia ar ajunge sa fie ea cea care aduce banii in casa. Majoritatea au raspuns glumet, condescent, politicos, usor evaziv.  Puneti-va cu toata seriozitatea intrebarea asta, intr-o buna zi. Crestem femei si barbati. Acum sunt copii, asa este. Dar in ceva ani, care se vor duce mult prea repede, vor fi adulti. Si vor avea nevoie si de dragoste dar si de paine pe masa. 

Economia e cum e, crizele vin si se duc. Locurile de munca si-au pierdut de mult cuiele in care pareau sa fie batute in vechiul sistem. Care vechi sistem s-a tot dus, de un sfert de veac. Formam familii pe stereotipuri si cofraje vechi si ruginite. La fel de bine putem ramane oricare dintre noi someri. Si uneori presiunea unei paini pe masa atarna la fel de greu ca un gat in streang.

Daca gasiti documentarul, va incurajez sa il vedeti. Discutasem in prealabil cu Ed si dorise sa ma puna in legatura cu unii dintre tatii  / sotii din film. Am renuntat, totusi.Ce sa-i intreb? "nu-i asa ca te simti ca o carpa? nu-i asa ca, redus la rolul pe care il avea inainte sotia, ai prefera sa nu mai fii deloc decat sa fii asa? "

Tot ce pot spera este ca aceste familii sa fie vreodata reunite. Iar noi, ca oameni cu scaune la cap, diplome in mana si inalte opinii filozofale, sa putem avea justetea de a aplica egalitatea....in mod egal.

5 comments:

  1. cred ca au o problema sa se adapteze unei noi situatii femeile care vad in casatorie o forma de ocrotire a "sexului frumos" si se asteapta ca "greul casei" sa cada pe umerii barbatului

    in relatia noastra, cheltuielile de baza sunt acoperite si asumate de mine, in principal; asta pt. ca iubitul meu, desi poate presta cel putin in trei profesii, e o persoana idealista care crede ca trebuie doar sa-ti faci bine treaba si atunci cineva se simte si te rasplateste, ceea ce in lumea in care traim e o utopie;

    e o chestie pe care am stiut-o de la inceputul relatiei noastre (facem 18 ani in primavara asta), asa ca nu am nici o frustrare din cauza asta si nici nu i-am "scos ochii" vreodata cu asta; banii castigati de el au fost priviti ca un bonus si in majoritatea timpului au fost bagati in "sculele" (it, foto, arhitectura, etc.) cu care munceste;

    dar asta nu inseamna ca atunci cand a fost nevoie, adica in ultimii doi ani cand eu am avut niste probleme medicale, nu a contribuit la plata cheltuielilor curente, chiar cu pretul unor compromisuri profesionale, si-a vandut din "sculele" ce nu erau esentiale si chiar a invatat sa gateasca si sa faca menajul

    trebuie sa intelegem ca suntem toti diferiti, cu plusurile si minusurile fiecaruia si unora le e mai usor "sa faca bani" decat altora, indiferent ca suntem femeie sau barbat

    ReplyDelete
  2. Sunt deja a 3-a generatie in familie in care femeia castiga mai mult decat barbatul.

    In cazul meu, compensatia e ca eu sunt acasa catre 19, in timp ce el e acasa la maxim 15. Face uneori mancare (cand are chef), curat nu (asta dupa ce mi-a reprosat ca sunt prea cheltuitoare ca avem femeie la curatenie, am cazut de acord sa facem impreuna, eu am facut, el nu, deci dupa 2 luni a reaparut femeia), cumparaturi mai face el (cu lista de la mine) prin gradina teoretic el, practic eu...

    Stiam ca va fi greu, dar nu suport reprosurile. Ca stau mult la munca (damn, nu se poate si salariu bun si veni devreme acasa), delegatiile in strainatate au fost o adevarata drama (cum sa plec sa-l las singur cu fetita, desi e si cu bona) si acum...nu stiu. Am o sila enorma de tot si de toate...

    ReplyDelete
  3. La noi in familie de 13 ani eu sunt principala sursa de venit, si n-a mai pus nimeni problema de divort. Ce e asa de greu de acceptat ca salariul meu e mai mare ca al lui? In rest, treburile casei sunt impartite, zic eu, echitabil: eu gatesc (desi si el incearca, dar mi-e mila mie de cratilele mele si de cat am de frecat pe urma ca sa scot arsura de pe ele), el repara totul in casa, curat facem impreuna, cumparaturile tot asa, rufele sunt bagate la spalat de cine observa ca e cosul plin, reciclabilele sunt in general responsabilitatea lui, la fel si scosul gunoiului. Vreau sa mai adaug o chestie: cand eu am avut probleme cu serviciul recent, si exista posibilitatea sa raman pe drumuri, el a spus calm ca nu e cazul sa imi fac griji, pentru ca daca e necesar isi mai ia o alta slujba. Deci se poate si asa.

    ReplyDelete
  4. Eu am avut doua relatii serioase la viata mea - dintre care una, cea actuala, face in curand 9 ani, si de fiecare data am castigat mult mai mult decat iubitul (de 2-3 ori mai mult). Eu n-am o problema cu asta, si nici el nu are, nu ii reprosez - nici n-am ce, e un om muncitor si ok, dar astea sunt circumstantele (problema noastra e mai degraba ca suntem amandoi cheltuitori, mai ales el).

    Cateodata ma simt totusi nitel presata, in sensul ca daca vreau ceva mai costisitor (vacante, casa, masina, diverse electrocasnice si gadgeturi mai scumpe), trebuie sa ma descurc singura (sau aproape singura, contributia lui e neglijabila). Si mai e ceva, muncesc mult, sunt stresata, am de-a face cu tot felul de oameni ingrozitori, insa e complicat sa schimb ceva, stiind ca toata responsabilitatea pica pe mine...

    In acelasi timp, ma gandesc ca suntem norocosi, fata de oamenii care se zbat in saracie si lipsuri. Bine ca macar unul dintre noi castiga bine.

    ReplyDelete
  5. P.S.: nu e deloc in regula ca barbatii sa aiba by default toata presiunea de a aduce painea pe masa; pe de alta parte cred ca nu e deloc ok nici ca atunci cand partenera munceste mult mai mult (si castiga mult mai mult) ei sa se fofileze cu treburile casnice sau sa faca asa o varza din ele incat sa ajunga tot in carca ei (ca in exemplul doamnei de mai devreme). Si sa se mai si planga ca de ce sta ea atat de mult la serviciu (!!).

    Mie mi s-ar cam increti parul (absolut drept, de la mama natura) sa ajung noaptea acasa si sa gasesc vraiste, desi el a ajuns devreme, ca se asteapta ca tot eu sa ma apuc de curatenie si mancare in creierii noptii. Ca si eu daca ajung acasa mai devreme nu-l astept pe el ca sa ma apuc de treaba (si cum el are ture de 24 ore, nu ma astept ca dupa munca sa mai fie in stare de ceva, asa ca fac singura).

    La fel cum n-as suporta sa-mi reproseze cheltuielile facute din banii proprii (atata timp cat nu "arunc" venitul lunar pe-o pereche de pantofi si cat nu ramanem cu facturile neplatite/nemancati). Nu cred ca as reactiona bine la asa ceva...

    ReplyDelete

Facebook

Karioka. Powered by Blogger.

Tags

#rosiamontana (2) 198 (1) abuz (8) adoptie (2) AION (1) ajutor (10) alaptare (1) alimentatie (10) amintiri (17) animale (3) anotimpuri (3) arta (1) atelier (1) autism (1) award (1) babywearing (4) bac (2) Basarabia (2) biciclete (1) Bucuresti (1) bullshit (5) Cai (1) caini (15) capot (1) carti (3) carti pentru copii (2) cărți traduse (3) coada-coada (1) concediu (7) concurs (3) condus (1) copii (67) coruptie (4) cos saptamanal (1) crima (5) CRJ (1) crossbordering from andreanum (1) culinar (16) custom made (1) dana blandu (1) daydreaming (4) despre copii (2) dezvoltare (10) dezvoltare personala (1) doi ani (2) dumbrava minunilor (1) entatie (1) femei (6) film (5) filme (2) filozoafa de weekend (4) fotografie (2) frumoasa si chestia (1) fumat (2) gaming (2) Gheorghe Serban (1) gramatica (3) Grigore Alexandrescu (2) htc (1) intentii (6) internet (24) interviuri (13) ipocrizie (7) Irecuperabili (6) keywords (2) la dentist (4) lene (1) liebster (1) limba romana (1) liniste (4) lol (15) Mamagolo (1) maria rosetti (1) Maruta (1) Mihai Ciobanu (1) music (17) nutritie (2) oameni (68) odiseea imobiliara (3) pedofilie (2) penal (1) poezie (1) polipi (1) prostie (18) psihiatrie (1) psihologie (1) reclama (11) recomand (11) religie (6) ring-sling (2) roborock (1) romania (1) rosia montana (1) ruxanda guger (4) sanatate (6) sarcina (2) scurte (20) shopping (2) Simona Tache (1) sling (1) spaga (2) spital (4) sport (2) teapa (2) tv (5) unguri (1) Veronica Bereanda (10) viata de zi cu zi (80) Waking up (11) web (2) World of Warcraft (7) wow (1) WTF (26) www.davidkinsella.com (1)